Header Ads

Kerana Mulut Cabul Di Mekah,Apakah Yang berlaku Kepada Seorang Jemaah Ini?

Padah mulut cabul,inilah yang berlaku kepada seorang jemaah yang mengerjakan haji,kita ikuti kisah ini,semoga ia memberi pedoman buat kita semua,seorang jemaah berusia 82 tahun. Namun, tenaganya sepanjang mengunjungi Tanah Suci Makkah dan Madinah, baru-baru ini cukup menakjubkan,Malah, sepanjang di Makkah, Abdullah Nordin mampu melakukan empat kali ibadah umrah. Pergerakan pantas ketika tawaf mengelilingi kaabah dan sae'i.


Malah, anggota rombongan lain panik selepas dia hilang dalam 'lautan manusia' ketika tawaf menyebabkan mereka berusaha mencarinya,Bagaimanapun beberapa jam kemudian, Abdullah ditemui anak perempuannya sedang berehat berseorangan dalam Masjidil Haram.
 


Abdullah ketika itu sudah selesai bertawaf dan melakukan sae'i tetapi tidak dapat mencari jalan keluar daripada Masjidil Haram ke hotel,Mengikut mutawif yang menjaga rombongan HPA Ilham Holidays, ustaz Khairul Anuar Ahmad, bukannya semua orang ditakdirkan menjadi tetamu Allah di Makkah.



"Kadang kala kita melihat orang kaya dan berwang tetapi tidak sempat menjadi tetamu Allah.



"Begitu juga ada yang sehingga penerbangan ditetapkan pada sekian hari tetapi terpaksa dibatalkan berikutan masalah visa," katanya.



Mereka yang menjadi tetamu Allah di Masjidil Haram amat bertuah kerana ibadat yang dilakukan menyamai 100,000 pahala berbanding di tempat lain.



Malah, pahalanya jauh lebih besar daripada beribadat di Masjid Nabawi atau Masjid Nabi di Madinah yang bersamaan 10,000 pahala berbanding di tempat lain.



"Di Tanah Suci ini banyak tempat mustajab doa. Justeru, berhati-hati apabila melakukan sesuatu atau berbual-bual kosong di Tanah Suci.



"Saya pernah membawa satu rombongan dan salah seorang jemaah bersungguh-sungguh untuk meninggal dunia di Makkah.



"Dengan kuasa Allah, lelaki itu meninggal dunia di dalam bas ketika rombongan berangkat dari Makkah ke Madinah," katanya.



Malah, ada jemaah yang menjadi baik dan sebaliknya apabila tiba di Makkah.



"Pernah seorang lelaki yang bertongkat dan berkerusi roda tetapi apabila tiba di Makkah, dia boleh tawaf dan sae'i tanpa tongkat atau kerusi roda.



"Bagaimanapun, sebaik tiba di lapangan terbang untuk pulang, dia tidak dapat berjalan semula.



"Ada juga jemaah yang tiba di Makkah berubah niat daripada beribadat kepada melancong atau membeli-belah, semuanya kuasa Allah," katanya.



Di Makkah, penulis melawat tempat-tempat bersejarah seperti Jabal Thur yang menjadi tempat Rasulullah s.a.w dan Abu Bakar As-Siddiq bersembunyi daripada dibunuh orang Quraisy.



Kami turut melawat Padang Arafah dan Jabal Rahmah yang menjadi tempat pertemuan Adam dan Hawa selepas terpisah sebaik diusir dari syurga.



Lawatan ke Masjid Hudaibiah mengingatkan sejarah tempat mesyuarat pendamaian antara Rasulullah dan pemimpin Quraisy.



Tempat terakhir dilawati di Makkah ialah di Muzium Dua Masjid Suci yang menyimpan pelbagai kisah dan perkembangan Masjidil Haram di Makkah dan Masjid Nabawi di Madinah.



Di Madinah pula, tarikan utama pastinya Masjid Nabawi yang tersergam indah kerana selain makan Rasulullah, Abu Bakar dan Umar al-Khatab di bawah kubah hijau yang juga kubah asal, pelbagai aspek lain berkaitan Rasulullah juga terdapat di situ.



Antaranya ialah satu ruang antara makam Rasulullah dan mimbar asal Masjid Nabawi dinamakan Raudah atau Taman Syurga. Mengikut sejarah, Raudah adalah halaman rumah Rasulullah.



Selain itu, terdapat juga tiang wangi yang menjadi kegemaran Rasulullah untuk bersandar.



Di luar masjid ini pula, terdapat satu perkuburan cukup luas dikenali Perkuburan Baqi' yang menempatkan sembilan daripada isteri Rasulullah termasuk Saidinatina Aishah.



Kami turut dibawa ke Bukit Uhud yang terletak Makam Saidina Hamzah, antara 70 syuhada Peperangan Uhud.



Lawatan diteruskan ke Masjid Qiblatain yang terdapat dua Mihrab dengan menghala ke Kaabah satu lagi menghala ke Masjid al-Aqsa, sebelum ke Masjid Khandak yang terkenal kerana Rasulullah berdoa selama tiga hari di masjid ini ketika Peperangan Khandak.



Kunjungan kemudian menghala ke sebuah ladang kurma. Pastinya, Tamar Ajwah atau kurma Nabi paling istimewa kerana asal usulnya ditanam oleh Rasulullah.



Lawatan terakhir ialah ke kilang pencetakan al-Quran di Madinah yang juga mengeluarkan kira-kira 30 juta al-Quran setahun dalam 30 bahasa, termasuk Bahasa Melayu.



PERSIAPAN untuk berangkat menunaikan ibadat haji bukan sekadar menghadiri kursus-kursus haji saja, tetapi ia juga menuntut pemantapan ilmu dan perlu dilakukan berterusan, sehingga tiba masa untuk menunaikan rukun Islam kelima itu.
Ilmu yang dipelajari sewaktu berkursus saja tidak mencukupi untuk seseorang itu berhadapan dengan situasi sebenar apabila berada di Makkah dan perkara sebegini banyak berlaku kerana ramai yang pergi haji sekadar untuk mencukupi rukun Islam bukan untuk memperoleh haji mabrur.

Johan Abdullah adalah seorang jemaah haji yang dikurniakan kemewahan hidup hasil daripada perniagaan berasaskan import dan eksport yang diusahakan bersama isterinya. Walaupun sibuk menguruskan perniagaan, Johan tidak melupakan nikmat yang diberikan Tuhan.

Suatu petang sewaktu sedang bersantai pasangan itu berbincang mengenai hasrat mereka menunaikan haji.

"Perniagaan kita semakin maju. Duit simpanan kita pun lebih daripada mencukupi, jiran kiri kanan dah bergelar haji, kita pula bila lagi?," tanya si suami.

"Saya bila-bila saja. Tunggu lampu hijau dari awak je," jawab isterinya spontan.

"Kalau nak pergi melalui Tabung Haji memang dah tak sempat. Apa kata kita cari pakej haji yang menawarkan perkhidmatan dan dijamin boleh pergi dengan  segera. Saya ada dengar macam-macam mengenai pakej sebegini, ada juga yang bila sampai di Makkah macam-macam masalah timbul. Itulah, inilah, bilik tidak selesa. Kalau boleh saya tidak mahu jadi begitu. Nak buat ibadat ini mesti dalam keadaan selesa, baru boleh beri tumpuan," kata si suami.

Selepas mencapai kata sepakat, pasangan itu mengambil keputusan untuk memilih mengerjakan haji melalui pakej haji. Oleh kerana kewangan mereka yang kukuh, pasangan itu mengambil keputusan memilih pakej yang mahal kerana inginkan keselesaan dan 'privacy'.

Memandangkan musim haji hanya beberapa bulan lagi ditambah pula dengan kesibukan mereka menguruskan perniagaan, Johan tidak ada masa untuk menghadiri kursus haji.

Johan hanya mengambil tempoh kursus singkat iaitu selama dua hari sebagai persiapan berangkat ke Tanah Suci. Daripada 32 jam yang sepatutnya diperuntukkan untuk kursus haji, Johan cuma berkursus lapan jam saja.

Ini kerana beliau mengharapkan bimbingan 100 peratus oleh pengendali pakej. Bagaimanapun, dalam masa yang terhad, guru pembimbing hanya boleh mengajar secara dasar atau pokok saja, sedangkan permasalahan haji tidak disentuh.

Jika disentuh pun hanya sepintas lalu saja. Yang lain adalah mengenai peraturan pakej dan perjalanan haji.

Sewaktu kursus haji yang singkat itu, timbul satu soalan dari seorang peserta: "Bagaimana keadaannya jika kami bersentuh lelaki dan perempuan ketika tawaf. Adakah ia akan membatalkan wuduk sehingga boleh menjejaskan ibadat haji?"

Guru agama menjelaskan, mengikut pendapat dalam mazhab Syafie, perkara itu tidak membatalkan wuduk kerana dianggap berada dalam keadaan darurat. Kenyataan itu memberikan keyakinan kepada semua jemaah yang hadir waktu itu.

"Tuan dan puan jangan bimbang, sampai di sana nanti ikut saja apa yang saya lakukan," kata pembimbing itu meyakinkan bakal haji.

Apabila tiba masanya mereka pun berangkat dan mereka menunaikan haji Tamattuk iaitu menunaikan umrah terlebih dulu dalam bulan haji. Apabila melakukan tawaf, Johan dan isterinya saling berpegangan tangan kerana bimbang terpisah.

Bagi Johan dan isterinya, walaupun tidak banyak pengetahuan yang dipelajari mengenai haji, mereka tarik nafas lega kerana yakin sudah menyelesaikan semua rukun umrah dengan sempurna.

Selepas menghabiskan masa dengan ibadat iaitu bergunting dan bertahallul, pasangan itu kembali ke tempat penginapan yang bertaraf lima bintang. Berbaloi dengan bayaran mahal, perkhidmatan yang diberikan sudah tentu memuaskan hatinya dan kerana terlalu gembira pasangan itu mengadakan hubungan seks.

Menjelang musim haji iaitu tiga hari sebelum wukuf, satu muzakarah yang dihadiri panel majlis penasihat haji diadakan. Ketika itu, timbul beberapa persoalan berkaitan apa yang pernah dinyatakan oleh guru agama sebelum ini.

"Kami datang mengikut mazhab Syafie, adakah batal wuduk apabila bersentuhan lelaki dan wanita semasa mengerjakan tawaf?" tanya seorang jemaah.

"Kalau kita duduk di rumah, ambil wuduk, kita pegang tangan isteri dan pergi sembahyang bersama, batal tak?" soal guru agama.

"Batal," jawab jemaah secara spontan.

"Jadi kalau kita datang ke Makkah dengan cara berwuduk yang sama kenapa tak batal?" tanya guru agama.

"Guru agama kami beritahu tidak batal kerana dalam keadaan darurat," jawab jemaah tadi.

"Kecuali kalau kita tukar mazhab, ambil wuduk yang tak batal," ujar seorang jemaah.

Selain wuduk, Johan turut mencelah :"Saya sudah menunaikan umrah menggunakan wuduk Syafie dan sudah bersama dengan isteri, bagaimana pula?" Johan mahukan kepastian.

Mendengar pertanyaan itu dengan nada terkejut guru agama bertanya :"Bagaimana boleh jadi begitu?".

"Sudah diajar begitu, saya ikutlah," katanya.

Barisan panel yang terdiri daripada tiga orang pun bermuzakarah sesama sendiri. Dua daripadanya berpendapat pasangan itu wajib membayar seekor unta kerana bersetubuh dalam ihram, seorang lagi pula berpendapat tidak mengapa kerana mereka sudah diberi fatwa oleh guru agamanya.

Menyedari kesalahan yang dilakukan, Johan dan isterinya mengambil keputusan untuk membayar dam seekor unta sambil menyalahkan pengendali pakej.

"Kenapa ambil guru agama yang tidak mantap dan ikut mudah saja. Kita sudah keluarkan belanja yang banyak untuk mendapatkan khidmat dan guru pembimbing yang baik?" Johan merungut-rungut.

Isterinya diam seribu bahasa sambil hatinya berkata-kata:"Nak salahkan siapa lagi, pergi haji di saat-saat akhir, ilmu masih tidak mantap, asyik nak kejar gelaran haji, inilah padahnya".

Namun atas rasa insaf, ditaatilah apa yang difikirkan sesuai memandangkan waktu wukuf sudah tiba. Persoalan tetap bermain di kepala.

Tidak wajar menganggap duit yang banyak boleh membeli syurga ciptaan Allah. Syurga Allah hanya boleh 'dibeli' dengan ilmu pengetahuan yang tinggi dan jangan menganggap ibadah haji perkara mudah walaupun dari segi dasar haji nampak mudah tetapi dari segi pelaksanaan begitu sukar kerana setiap orang mempunyai masalah tersendiri.

Mengerjakan haji tidak perlu dalam keadaan gopoh, sebaliknya dilakukan dengan penuh ketenangan di samping mendengar banyak pandangan dan penuh keyakinan. Akhir sekali bertawakal kepada Allah.





LIMA tahun yang lalu, heboh satu cerita di sebuah kampung tentang seorang pemuda yang memakan cacing. Kampung itu terletak di utara tanah air. Pemuda ini pula dikenali sebagai Seman dan berusia 35 tahun.

Rambut Seman panjang tidak terurus. Sudah dua tahun dia hidup seorang diri. Setiap petang, Seman akan duduk di atas tangga dan apabila ada orang lalu di hadapan rumahnya, dia akan menjerit-jerit memanggil orang    tersebut.



Pada waktu malam pula, orang kampung akan mendengar Seman berbual seorang diri kerana khabarnya ada "orang' yang menemani pemuda itu pada waktu malam.



Kisah aneh tentang Seman ini menjadi perbualan ramai. Ada yang percaya dengan cerita tersebut dan ada yang tidak. Namun tidak ada yang berani untuk menjenguk Seman di rumahnya bagi memastikan kesahihan cerita tersebut.


Suatu malam, tiga anak muda memberanikan diri untuk mengintai Seman. Anak muda ini bernama Shamsudin, Sufian dan Aziz. Mereka berusia 20 tahun da merupakan tiga sahabat karib. Mereka tinggal sekampung dengan Seman.



Pukul 10.00 malam itu, mereka bertemu di pekarangan masjid. Setelah membuat persiapan, mereka berjalan kaki menuju ke rumah Seman yang terletak berhampiran kebun pisang. Di pertengahan jalan, mereka mencapai beberapa batang kayu untuk dijadikan senjata sekiranya keadaan berbahaya.



Lebih kurana 56 meter sebelum sampai ke rumah Seman, tiba-tiba angin bertiup kencang. Pokok-pokok pisang di sekitar rumah Seman tiba-tiba bergoyang. Daun-daun kering jatuh berguguran ke tanah. Dan tiba-tiba Juga, mereka lihat seorang wanita tua vang entah dari mana datangnva muncul di hadapan rumah Seman.



Tiga anak muda ini menghentikan langkah mereka.



"Din. kita duduk dulu. Aku takutlah." kata Sufian.



Mereka bertiga duduk bersembunyi di belakang sebatang pokok sambil membacakan avat ayat suci al-Quran. Sambil itu, Aziz memberanikan diri untuk melihat perempuan tua di hadapan rumah Seman tadi.



Dengan bantuan cahaya lampu jalan tidak jauh dari situ, mereka melihat perempuan tersebut membawa sedulang makanan di tangannya. Rambutnya putih menggerbang, dia mengetuk-ngetuk pintu rumah Seman.



Tidak lama kemudian mereka lihat Seman membuka pintu dan keluar. Dia mengambil dulang daripada wanita tersebut, lalu masuk semula ke dalam rumah. Wanita tua tadi berjalan meninggalkan rumah Seman, kemudian hilang dalam kegelapan malam.



Sejurus wanita tua itu menghilangkan diri, Shamsudin, Sufian dan Aziz keluar dari tempat persembunyian mereka dan menuju ke rumah Seman. Sampai di rumah Seman, mereka terdengar suara lelaki itu sedang bercakap dengan seseorang. Dia seperti berbual, namun tidak ada sahutan. Melalui tingkap yang sedikit terbuka, mereka mengintai Seman.



Mereka lihat Seman hanya duduk seorang diri dalam rumah tersebut dengan bertemankan sebuah pelita. Seman bercakap-cakap dalam bahasa yang tidak difahami. Dalam masa yang sama dia menyuap makanan yang terhidang di dalam dulang di hadapannya.



Shamsudin, Aziz dan Sufian memerhatikan makanan di dalam dulang itu. Mereka terkejut, dulang itu bukannya berisi mi goreng, tetapi cacing yang masih hidup. Ia bergerak-gerak dan melengkar ke sana ke mari!



Seman memakan cacing-cacing itu dengan lahapnya. Mereka lihat beberapa ekor cacing menguit-nguit semasa dikunyah oleh Seman. Shamsudin, Sufian dan Aziz rasa bagai hendak termuntah melihat bibir dan tangan Seman dipenuhi lendir cacing tadi.



Tiba-tiba Seman ketawa tanpa henti. HAHAHAHA!!! HAII HAHAHAHA!



Selepas ketawa terbahak-bahak, mereka lihat Seman bangun dan menuju ke tingkap tempat mereka mengintai. Apabila Shamsudin, Aziz dan Sufian bangun, Seman sudah ada di depan mereka. Seman merenung mereka dan menjerit-jerit!



Apa lagi, lintang-pukanglah mereka melarikan diri. Mala itu mereka menumpang tidur di rumah datuk Shamsudin yang terletak setengah kilometer dari rumah Shamsudin yang terletak setengah kilometer dari rumah Seman.



JAM menunjukkan pukul 8.00 pagi. Selesai sarapan, Shamsudin, Sufian dan Aziz berjalan menuju ke rumah Seman untuk memastikan lagi apa yang dilihat malam tadi.



Rumah Seman sunyi sepi. Shamsudin, Sufian dan Aziz menuju ke tingkap tempat mereka mengintai Seman. Di bawah tingkap itu mereka lihat ada sebiji dulang yang kotor. Di atas dulang itu pula terdapat sisa-sisa cacing, ada yang sudah mati, dan ada juga yang maSih hidup. Di dalam dulang itu juga ada kesan muntahan manusia!



Sah, malam tadi Seman memakan cacing. Mereka hergegas meninggalkan rumah Seman kerana bimbang lelaki itu akan mengamuk apabila mendapat tahu mereka mengintainya.



Siapakah Seman? Kenapa dia memakan cacing? Siapa pula wanita yang menghantar dulang kepadanya malam tadi?



Sebenarnya, sebelum ini Seman tinggal bersama ibunya yang bekerja sebagai penoreh getah. Namun, dia menjadi tidak siuman setelah ibunya meninggal dunia. Sejak itu Seman hidup seorang diri di rumah itu.



Pada siang hari, Seman hanya bertenggek di atas tangga dan menjerit-jerit memanggil sesiapa sahaja yang lalu di hadapan rumahnya. Pada malam hari pula, dia duduk di dalam rumah seorang diri menunggu wanita tua datang membawa sedulang makanan untuknya.



Kehadiran wanita itu menimbulkan ketakutan di kalangan penduduk kampung itu kerana ia menyerupai arwah ibu Seman. Wanita itu pula muncul dan menghilang dalam sekelip mata sahaja.



Seman bukanlah anak yang baik. Sewaktu ibunya masih hidup, Seman sentiasa meminta wang daripada ibunya itu. Seman juga kerap menipu ibunya semata-mata inginkan duit kerana dia tidak bekerja.



Pernah beberapa kali ketika sedang sakit, ibunya telah meminta Seman membeli nasi di kedai kerana dia tidak terdaya untuk memasak. Memang Seman pergi ke kedai makan, tapi bukan untuk membeli nasi dan lauk-pauk, sebaliknya dia mengutip sisa-sisa makanan di dalam pinggan orang.



Setelah itu Seman membungkusnya dan membawa balik. Dengan cara itu, Seman dapat mengambil sepenuhnya duit yang diberikan ibunya.



Kasihan... ibunya menjamah sahaja sisa-sisa makanan yang dibawa pulang oleh Seman kerana tidak berupaya lagi hendak bangun. Keadaan ini berlaku beberapa kali. Setiap kali makan, ibunya akan kesakitan. Namun Seman tidak menghiraukannya.



Suatu hari, ketika pulang dari kedai, Seman terkejut apabila mendapati ibunya sudah tidak bernyawa lagi. Wanita tua itu meninggal dunia kerana uzur dan Seman mengabaikan makan minum serta kesihatannya. Seman menangis, dia meraung meminta maaf daripada ibunya.

Bermula dari saat itulah Seman menjadi tidak siuman. Dia melolong-lolong memanggil orang dan pada malam hari, dia dijamu cacing oleh seorang wanita tua berambut putih yang menyerupai arwah ibunya.




Kehidupan Seman tidak terurus. Keadaan dirinya amat mengerikan orang yang melihat. Kepada penduduk kampung, inilah balasan terhadap anak derhaka yang menipu ibunya semasa hidup!



Pasti para pembaca tertanya-tanya bagaimanakah Mastika mengetahui cerita ini? Untuk pengetahuan anda, kisah menakutkan ini diceritakan sendiri kepada kami oleh Shamsudin dan Aziz, dua daripada tiga orang anak muda yang menyaksikan sendiri Seman memakan cacing.

Cerita ini mahu mereka kongsikan dengan pembaca majalah ini selepas tersiarnya kisah anak-anak derhaka dan biadab yang dipaparkan dalam Mastika November.




"Bagi kami yang sudah lama mengenali Seman dan ibunya, dia layak menerima balasan sebegitu. Ibu Seman memang baik, tapi Semannya..." kata Shamsudin tanpa menyudahkan kata kata itu. Dia menggeleng-gelengkan kepala sambil mempamerkan wajah kecewa.



"Bila mak dah meninggal, baru nak menyesal. Dah terlambat. Akhirnya, gila!" sambung Shamsudin lagi.



Shamsudin dan Aziz gembira Mastika menyiarkan cerita anak-anak yang semakin biadab kerana ia adalah realiti. Kalau didiamkan, keadaan akan menjadi semakin teruk.



"Siarkan lagi, buat pengajaran kepada kita semua sebab memang budak budak sekarang sudah teruk perangainya," ucap Shamsudin sewaktu kami temui mereka di Alor Star, Kedah, baru baru ini.



Mastika bertanya, siapakah wanita tua yang menghantar sedulang cacing kepada Seman pada waktu malam?



"Kami tak tau. Mungkin syaitan yang menyerupai arwah ibunya yang telah dianiaya Seman," Aziz mencelah.



Untuk melengkapkan cerita ini, Mastika mengajak Shamsudin dan Aziz ke kampung mereka untuk melihat sendiri Pemuda yang bernama Seman ini. Jika boleh, Mastika ingin berbual dengan Seman dan para penduduk kampung yang maklUm dengan kisah hidupnya.



Namun mereka keberatan kerana tidak mahu melukakan hati keluarga Seman yang masih hidup. Tambahan pula menurut Shamsudin dan Aziz, Seman baru meninggal dunia beberapa bulan yang lalu.



Shamsudin dan Aziz juga tidak membenarkan gambar mereka dirakam kerana khuatir akan mengguris hati keluarga Seman.



"Tak payah gambarlah, mereka mesti kenal kami. Yang penting bukan gambar kami, tapi pengajaran yang boleh kita ambil dari kisah Seman ini," sambung Shamsudin selepas meminta maaf kerana tidak dapat memenuhi permintaan Mastika tadi.



.

Sumber: Mastika Disember 2007

No comments

Powered by Blogger.