Header Ads

amfibia gergasi legless didapati di Kemboja: spesies baru boleh mencapai1.5m panjang dan BUKAN ular


Ichthyophis cardamomensis ditemui di barat daya Kemboja Cardamom Mountains, kawasan di bawah ancaman dari kehilangan habitat, keluarga Sesilia seperti ular atau cacing tanah

 spesies baru legless amfibia menyerupai cacing gergasi atau ular telah ditemui di kawasan terpencil tetapi terancam hutan hujan Kemboja.

Spesis ini menyerupai ular dan cacing-imej : FFI


Makhluk kelabu-coklat, dipanggil Ichthyophis cardamomensis, ditemui di barat daya Kemboja Cardamom Mountains, kawasan di bawah ancaman dari kehilangan habitat, menurut Flora Dan Fauna International (FFI).

Spesies baru sering dikelirukan dengan ular, dengan spesies yang lebih besar dikenali untuk membesar sehingga 1.5 meter (hampir lima kaki) panjang,kata FFI.


Makhluk itu adalah Sesilia - suatu amfibia yang kelihatan seperti ular atau cacing tanah dan biasanya terdapat di bawah tanah,Caecilians yang terbaik digambarkan sebagai ular atau cacing-seperti amfibia yang kekurangan anggota badan.

Sesilia boleh membesar sehingga 1.5m-imej :FFI


Spesis ini mempunyai kulit biasa amfibia,yang jelas ia tidak sama dengan ular, dan spesis ini mempunyai tengkorak dan tulang yang berbeza daripada cacing,Ia telah disahkan oleh saintis awal bulan ini mengikut saintis terkemuka Kemboja FFI herpetologist Neang Mu.

'Penemuan ini adalah penting untuk menunjukkan bahawa banyak biodiversiti Kemboja masih tidak diketahui dan pernah dikaji oleh sains, dan banyak lagi kawasan perlu diperiksa,' yang telah meneliti amfibia dan reptilia sejak tahun 2003, oleh AFP.


Makhluk itu adalah Sesilia - amfibia yang kelihatan seperti ular atau cacing tanah dan biasanya terdapat di bawah tanah,Setelah kubu kuat rejim Khmer Rouge yang digulingkan, bio-pelbagai Cardamom Mountains adalah rumah kepada pelbagai spesis yang jarang berlaku, termasuk gajah Asia, tetapi kawasan ini berhadapan dengan penebangan hutan secara meluas.

Sumber makanan Caecilians invertebrata, seperti cacing tanah, semut dan anai-anai-imej :FFI


Jabatan pemuliharaan memberi amaran bahawa pembalakan haram dan pemusnahan habitat lain bermakna boleh memupuskan spesies baru  tidak lama selepas penemuan,Hutan Cardamom Mountains Range merupakan beberapa kawasan terbesar dan baki habitat lebih daripada 80 spesies terancam, termasuk gajah dan seladang Asia.

Beliau berkata dalam tahun-tahun sebelum ini di rantau Cardamom yang mempunyai reptilia yang banyak dan kepelbagaian amfibia, termasuk katak, kura-kura, cicak dan buaya.

'Kami masih belajar tentang bidang ini dan haiwan di dalamnya, kerana ia adalah kawasan yang dahulunya dipegang oleh Khmer Rouge dan gunung-gunung telah ditutup kepada penyelidik sehingga tahun 1990-an,' katanya.

Rantau Cardamom menerima ancaman dari pembalakan, konsesi tanah, dan kemusnahan habitat lain, dan bahaya kepada semua spesies baru, termasuk Sesilia baru, ia seperti bahawa spesis ini boleh di temui dalam satu tahun dan ia akan pupus di masa akan datang. '

Caecilians mempunyai peranan penting dalam ekosistem kawasan tropika dan subtropika, termasuk providinga sumber makanan bagi ular paip ekor merah (Ular Kepala Dua).

Sumber makanan Caecilians invertebrata, seperti cacing tanah, semut dan anai-anai.


Sumber : OhPilihanku





No comments

Powered by Blogger.