Header Ads

Benarkah Pantai Kaupoa Di Hawaii Tersimpan Misteri?

Mungkin ada di antara kita beranggapan bahawa Hawaii mempunyai kawasan pantai yang sangat cantik.

Namun sebenarnya,terdapat sebuah lokasi pantai yang dipercayai berhantu dan mempunyai suasana yang agak seram .

Pantai ini dikenali sebagai Kaupoa dan betul-betul terletak di Hawaii, Mengikut maklumat yang diterima, kawasan pantai ini dahulunya menjadi tumpuan pelancong dan penduduk di situ.

Namun ia berubah menjadi sepi apabila sesuatu kejadian telah berlaku Kaupoa yang terletak di Hawaii biasanya terkenal dengan pantainya yang selalu mempesona kan mata,Tapi siapa sangka, kepulauan di AS juga ada pantai yang sepi dari para pengunjung tak berpenghuni,dan… berhantu Dan itulah Kaupoa di Pulau Molokai, nama pantai yang cantik namun berhantu di Hawaii.

Tidak seperti pantai lain di Hawaii, pantai ini sepi pengunjung manakala Penduduk pun tidak ada yang pergi ke sana,hanya ombak,pasir dan semilir angin yang mengisi Kaupoa.
Sumber BlogOhPilihanku

Dari Huffington Post,Jumaat (27/12/2013) bukan tanpa alasan tempat ini begitu sepi pengunjung.

Cerita mistik berada di sebalik semua itu,Pada awalnya,Pantai Kaupoa sangat ramai pengunjung. Banyak pelancong yang menghabiskan waktu Bercuti dengan berjemur di bawah sinar matahari.

Namun keceriaan di pantai ini berakhir begitu seorang pengunjung berteriak,Sebuah ayunan yang tak dinaiki bergoyang sendiri,Tidak sekali ayunan tua ini bergoyang malah berkali-kali dan kencang layaknya ayunan yang diduduki dan di ayun seseorang.

Suasana pantai pun cukup mencekam,Banyak bangunan tua mengisi pantai ini,Deretan batang pohon pelam tanpa daun di bahagian atas menambah kesan seram di pantai itu.

ternyata penduduk setempat percaya jika ayunan tersebut digerakkan oleh hantu orang yang dulu menempati pantai,Mereka adalah sekelompok orang yang disebut pemberontak yang dianggap melawan hukum adat di Hawaii.

Dulunya,antara tahun 1300 dan 1500 ada 100 orang menduduki pantai ini.

Mereka menjalani kehidupan di desa ini dengan memancing ikan(nelayan).

pada akhirnya,kelompok ini meninggal dan membuat pemakaman di sana.

Pada tahun 1800,Pantai Kaupoa pun kosong,kemudian pada tahun 1990-an,pusat penginapan dibangunkan di sini untuk menyambut para pelancong yang berminat ke sana.

Namun, dengan alasan yang sama, iaitu Menyeramkan,maka tiada pengunjung yang akan tinggal atau bercuti lama di sana,pasti mereka akan segera pulang.

Sumber : Oh Pilihanku

No comments

Powered by Blogger.